9/20/2013

NÄYTEIKKUNA ON MYYMÄLÄN KÄYNTIKORTTI!

Hankittiin koulua varten kirjat, jotka tulee olemaan ainoat joita me hankitaan tän koulun aikana. Kirjassa on paljon hyviä vinkkejä visualistille, siinä kerrotaan tosi laajasti näyteikkunoisen laitosta, väreistä, myymälä esillepanosta ja valoituksesta.





Mun mieleen jäi hyvin nämä näyteikkunan sommittelut, eli symmetrinen ja epäsymmetrinen ryhmittely.

Näyteikkunan väriharmonioita:

1.Monochrome - yksiväriharmonia
2.Analogous - lähiväriharmonia
3.Complementary - vastaväriharmonia
4.Triadic - kolmisointu

5.Double Complementary - nelisointu
6.Split Complementary - lähiväriharmonia vastaväriparilla

Myös esillepanot jäi todella hyvin mieleen, etenkin tuo pystysuora esillepano on painautunut hyvin mun aivoihin :-D ja jotenkin olen ruvennut kaupoissakin huomaamaan, että sitä todella käyetään aika paljon.


Näiden juttujen lisäksi mun mieleen jäi valojen ja värien tärkeys. 

-Näyteikkunaa pystyy helposti korostamaan valoilla, jolloin heijastus ei ole niin voimakas, vaan tuotteet näkee selvemmin.
-Näyteikkunassa olisi hyvä olla työskentelyvalo, kohdevalo, takavalo ja sivuvalo. Kaikki eivät kuitenkaan ole pakollisia, esim. Takavalo.

-Myymälän valon väri kannattaa valita myymälän värien ja pintojen perusteella. 
Esim. Maanläheisten ja puupintojen kanssa kannattaa valita lämminvärinen valo, kuten keltavihreä.
Mustan, harmaan ja metallin kanssa sopii paremmin kylmempi valo, kuten sinivihreä.

-myyntipöytien ja näyteikkunoiden hintaviestintä on myös tärkeää, koska usein asiakas ostaa hinnan perusteella. 
- Hintalaput pitää muistaa pitää ajantasalla.
-Näyteikkunoiden hintalaput ovat pakollisia ja jokaisen ikkunassa näkyvän tuotteen hinta on jotenkin pakko olla näkyvissä.

Kirjasta oppii todella paljon uutta ja tulen varmasti tarvitsemaan kirjan tietoja vielä opintojeni aikana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti